Az előadó legközelebb július 24-én lép színpadra az Orfeum Clubban Sinatra & Friends nevű, másik produkciójával.
Sorozatunkban Gábriel a Máté Péter-életműből, számára kedves csemegéket mutat be saját szemszögéből, mindegyikhez egy-egy emléket, sztorit társítva.
Másodikként a Vagy mindent, vagy semmit című opuszt választotta.
Ez a dal is Mikes Évának íródott még az 50-es években. Szövegét Szenes Iván jegyzi, míg a zenéjét Bágya András szerezte.
Máté Péter feldolgozta a 80-as évek elején. Egy egész albumot szentelt az 50-es évek slágereinek. Ezen az albumon – Máté Péter keze nyomán – új hangszerelésekben szólalnak meg, előadásában pedig újjászületnek a már feledésbe merült gyöngyszemek. Például a Rejtély, ill. a Mondd, miért szeretsz te mást is ezen az albumon található.
Szenes Ivánról már írtam, hogy költő szeretett volna lenni. Szerintem egyszerűen az volt. Megzenésített versei olyan méltó darabjai a magyar irodalomnak, amelyek verseskötetért kiáltanak.
Ez a mű egy ultimátum. Döntés elé állít a felszínesség vagy a valódi mély érzések előtt.
A mai fogyasztói társadalom a kapcsolatokat úgy kezeli, használja, mint egy terméket. Jó csomagolással, nem tartós árut kínál. Ez átkerült az emberek érzelmi életébe, hatott a gondolkodásra. Felpróbálja, próbakörre viszi, teszteli a tetszetős árut, majd ha dönt, és magáévá teszi, akkor is visszaviheti utána, ha a csomagolása nem sérült.
A szív olyan mélyen van, ha jár, akkor működik, ha fáj, azt csak az a szív érzi, akiét összetörték.
A dalnak eredetileg volt egy bevezetője, amelyet Máté Péter már nem emelt át.
„Ha felgyújtják az ember házát,
vagy kirabolják, mondjuk, a lakását,
a tettes meglakol,
van törvény és szigor,
mely őriz minket rendületlenül.
Hát, csalárdul hazudni,
szívekbe hatolni,
reményre gyújtani,
álmokat rabolni
miért szabad büntetlenül?”
Miért van az, hogy lassan azt érzem, a tettesek már a törvényben leírtakért sem lakolnak meg?
Ha nem elég nagy értékű a kár, a rendőrség a füle botját sem mozdítja. Az összetört szíveket, ellopott éveket pedig nem is említi a törvény…
Mondhatnánk azt, hogy együtt maradni és megjavítani egy kapcsolatot, a problémát megoldani, megalkuvás. Nem. Eleve tudni, hogy csak kölcsönösen kihasználják egymást emberek, na, az a megalkuvás. Rossz kapcsolatban együtt maradni már nem megalkuvás, hanem őrültség. Vagy szakítani kell, vagy megoldani. Vagy mindent, vagy semmit.
Ez a végletes gondolkodás épphogy a megalkuvás kizárása. Fatalista.
„Nekem nem kell nyári szerelem. Vagy mindig jöjj, vagy sohasem, de ne rontsd el ily könnyen az életem!”
A megoldás is ott van:
"Vagy mindent, vagy semmit,
csak terajtad áll.
Légy, aki nékem mondja el,
ha valami fáj!
Legyen mindig egy a mi utunk,
ha válságunkból kijutunk!
Csak velem örülj,
ha ragyog a nyár,
ha későre jár,
csak mellettem állj!”
Mikor először énekeltem, szíven ütött az utolsó sor kegyetlensége.
„(…) vagy menj tovább, és ne lássak soha már!”
A mi verziónkban, a végén mantraszerű „fílezéssel” ismételgetem a pozitív gondolatrészt újra és újra. Ez Szenes Ivánnak nagyon tetszett, amikor megmutattam neki. Felvettük, és részletként szerepelt is a műsorban. Pedig Iván is mondta: „Vagy mindent, vagy semmit”.
Az akkori MTV átalakulása miatt a 12 részes műsorból 2 lett, az addig felvett anyagokból pedig – a műsoridő rövidsége miatt – részletek.
Nálam továbbra is az ultimátum él: vagy mindent, vagy semmit.
Vagy legalább közöljék egymással az emberek, hogy ebből nem lesz több vagy semmi. Az őszinteség mindig kifizetődő. Az örökzöld slágerekből mindig lesz mit tanulni.
Íme pedig a dal
Máté Péter előadásában:
Nézd meg Farkas Gábor Gábriel Máté Péter-egyvelegét!
Nyomj lent egy lájkot, ha kedveled Máté Péter előadását.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése